Det förekommer cookies på angelicablick.se. Genom att fortsätta läsa på angelicablick.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

  • Categories
  • ABOUT
  • Archive
  • 18:50 | March 9, 2021

    NA-KD

    Hej fina du som läser detta ❤️ Jag förstår era frågor och jag vill bara att ni ska veta att jag tagit detta på stort allvar och varit i en konstant dialog med NA-KD ända sedan detta uppdagades. NA-KD tog utlåtandena i december på stort allvar och tillsatte omedelbart en extern utredare av företaget, Ernst & Young som utförde en 360 graders utredning på hela företaget, samt stängde ned sitt praktikprogram.
    Förra veckan gick företaget ut i media med sina nya varumärkeslöften och åtgärder där man kommunicerade vad man främst ska fokusera att bli bättre på som företag och där arbetsförhållanden, hållbarhet och jämställdhet spelade en stor del av nya NA-KD.

     

    Jag har som sagt jobbat jättenära och i tajt dialog med dom sen detta uppdagades och haft möten varje vecka för uppdatering och verkligen sett de arbete och allvar dom tagit i den här frågan. Jag hade aldrig valt att fortsätta att jobba med ett företag, oavsett vad, om de inte tagit detta på allvar och gjort åtgärder för att detta inte ska hända igen. Det kan jag lova er. För mig har det varit extremt viktigt att se att förändringar gjorts för att vi ska har kunnat fortsätta mitt arbete kring min kollektion samt att vi valde att skjuta upp min kollektion 2,5 månad för att utredningen skulle hinnas göras innan för ett beslut. Allt detta för att jag just bara vill jobba med folk/företag som kan ta åt sig av kritiken som getts och ändra och lära sig av den. Hade detta inte skett hade jag ställt in min kollektion.
    Jag tror dock på att de måste finnas rum för förlåtelse och förbättring om man tydligt visar att de är de man vill och det tycker jag att dom gjort utifrån de jag sett hur dom jobbar internt. Scrollande ner för ytligare bilder på hur dom jobbat utifrån utredningen.

    Dom har släppt ett större utlåtande om hur dom jobbat de senaste månaderna, deras nya löften samt hur de ska arbeta för att fortsätta att bli ett bättre företag och arbetsplats och de kan du läsa mer om här med: https://www.na-kd.com/sv/varumarkesloften

    ____________________________________________________

     

    Hi  ❤️ I totally understand your concerns regarding this and I want you to know that I have taken this matter very seriously and been in a tight dialogue with NA-KD ever since it all started. NA-KD as a company has also taken this very seriously and appointed an independent 360 investigation through the global audition and consulting company Ernst & Young, and immediately paused the internship program. Last week NA-KD announced their brand promises and actions which focused on working conditions, sustainability and diversity.

    I have, as mentioned, worked very closely with the company and had meetings every week with them for updates on how they are working and seen the actions that have been made but also the aim they have to become better. I personally would never stand by a company who didn’t take accusations like these seriously. I can promise you that. For me it’s been crucial and very important to see changes being made for me to even continue to be working with them and my collection, and we also decided to postpone my collection 2,5 months just to be sure that the investigation was finished before we took a decision. All of this because it’s very important for me to only wot with people/brands that can look at the criticism and change for the better. If they hadn’t taken actions and taken it seriously I would have cancelled my collection. But I do believe in that there needs to be room for improvements and to be given a second chance to do better, both as a company but also us as individuals which they have proven they want to do.

    You can read more about their promises and action plans on how to become a better NA-KD here: https://www.na-kd.com/en/brand-commitments?ssw=1&ssr=off


    12 kommentarer



    12 kommentarer om “NA-KD”

    • Alltså naaae, detta köper jag inte överhuvudtaget faktiskt. Ledsen Angelica, men detta känns endast otroligt egoistiskt.

      I din kontakt med företaget har du kanske varit i kontakt med någon säljkontakt eller möjligtvis ledningen? Men, har du varit i kontakt med andra medarbetare i organisationen eller HUR kan du säkerställa att förändring faktiskt händer och att det inte bara är ord/quick fixes för att företaget försöker rädda vad som går att rädda? Det ENDA rätta hade varit att avbryta kollektionen och alla samarbeten med företaget, för att någon gång i framtiden EVENTUELLT återuppta det om de kan visa på förbättring.

      Jag som har följt dig halva mitt liv (!!!), långt innan instagram ens fanns och när du höll till på bilddagboken, säger hejdå här. Jag trodde faktiskt bättre om dig och hade om inte annat högre förväntningar.

    • Det är såklart jättetråkigt att se att du tycker de – men jag tycker de blir lite orättvist när man då som utomstående ( du i detta fall) inte alls verkar veta vad som försigått under senaste månaderna och de arbete som gjorts. De är lätt att tycka saker och enbart se de för vad man tror att de är än att se de på de hela stora och de faktiska arbete dom gör. Vi alla får lov att tycka och tro på de man vill och efter att ha varit i tajt dialog med dom under alla dessa månader så ser jag de stora arbete dom lagt ner på detta för att de just ska bli bättre och att detta inte ska hända igen. Som jag skrev ovan så tror inte jag på att cancella allt och att förlåtelse och lärdom inte ska få finnas. Jag tycker de är viktigt att man kommer ihåg det att bakom varje företag så finns de människor med.

      Jag har sett hur dom jobbat och jobbar och de är de viktigaste för mig, för annars hade jag aldrig valt att gå vidare med dom. Och om du nu som följt mig under alla dessa år, så borde du ju veta att de är extremt viktigt för mig att göra sånt som känns äkta och hur jag är som person och vad hag värderar.
      Men om du. nu tycker att detta helt definierar mig och inte kan se det jag skriver så tackar jag dig för din tid att du fläkt och stöttat mig, de har såklart betytt extremt mycket för mig och jag är glad sålänge du stannade kvar hos mig <3 Supertråkigt att något sånt här sätter stopp för de och att du inte kan tro på de orden jag skriver, eftersom dom är helt sanna. Supertråkigt <3 Men jag önskar dig all lycka i framtiden och välmående. Kram

    • Hade påbörjat ett annat svar, men tänker inte skicka det då det inte fyller något syfte. Ledsen om mina tidigare kommentarer var lite syrliga eller med tråkig attityd.

      Men anledningen till mina höga förväntningar, och därmed efterföljande besvikelse (som uttrycks tydligt i mina tidigare kommentarer…), är just på grund av att jag tidigare uppfattat att dessa frågor är viktiga för dig. Jag ser att du flera gånger skriver att det är viktigt för dig (i ditt inlägg, din kommentar, på din instagram), men ditt agerande ger just nu helt andra signaler. Jag hade önskat att du funderat ytterligare ett varv på frågan ”varför?” (och kanske även ”hur”).

      Jag förstår att du är superstolt över din kollektion, den är verkligen jättefin av det man fått se hittills! <3 Jag hoppas att du om några år fortfarande kan känna dig nöjd över inte bara kollektionen i sig, utan hela samarbetet med allt som det inneburit.

      För mig är detta en fråga om tillit och förtroende, så därför får det nu bli ett hejdå för min del efter 10+ år i din följarskara. Önskar dig all lycka! <3 kram

    • Och för att besvara din fråga om jag varit i kontakt med andra än de ” högsta” hönsen så har jag varit de, ja. Jag har pratat med tidigare anställda och även pratat med de som inte varken sitter i ledningen/säljkontakt. Jag får såklart inte lämna ut namn men ja, jag har pratat med allt från designers till inköpare till praktikanter och tidigare anställda.

      Dom har uttryckt sig att dom tycker de är så tråkigt att det blivit såhär men också att dom känner sig ledsna över att allt detta även ska gå ut över dom som numer jobbar där och trivs bra med att jobba där. Allt detta går ju inte bara ut över ledningen eller de som äger företaget utan även de som jobbar “ute på golvet”. Dom har sagt att dom tycker att de är bra att det uppdagas och tas på allvar men att allt detta hat gått ut över dom med, vilket i sin tur lett till en ledsam stämning.

    • … hade du på riktigt tagit detta väldigt _väldigt_ seriöst som du skriver på instagram, då hade du avbrutit ALLT samarbete med NA-KD. Actions speak louder than words.

    • NA-KD only sorry the got caught.

      NA-KD har under flera år behandlat medarbetare som skit. Det är först när detta kommer ut i medier som de tvingas förbätta arbetsförhållande. Detta hade aldrig varit NA-KDs prio om de inte blivit påkomna.

    • Jag tycker din kollektion ser magisk ut och ser fram emot att få se mer! Har också följt dig 10+år och tycker verkligen du är jordnära öppen ärlig och sann i din kommunikation. Håller med om att man måste ha möjlighet att förändra sitt bolag och därför också förlåta. Har kontakter som jobbar inne på Na-Kd som tycker och även tyckte under krisen att det var ett toppen ställe att arbeta på, som bara blivit till det bättre. Såklart är det som uppdagats inte ok och rättfärdigar inte det, men snälla vilket bolag har inte skit under naglarna? Finns alltid någon chef eller någon avdelning som behöver göra bättre. Så länge man visar på förändring och vilja till förändring ser jag det som ett plus och nästa mer cred till det företaget. Hur många jobbar inte gratis i mediabranschen? Dags att göra utredningar där också, folk går på knäna för att få en junior roll med 15.000kr i lön.
      Jag tycker folk är långsinta. Och nej, de kanske inte hade ändrat sig om det inte uppdagades – men man måste också veta om och förstå problemet innan man kan göra något åt det.

      Säger bara you go girl! Well Done!
      Och till alla troll – stötta alla kvinnor i din närhet istället för shit storma. Så trött på det i alla sociala medier nu. Inget positivt att säga? Nä men håll käften då.

    • Wow dina sista ord 😍 jag håller med dig helt!

      Jag har också följt Angelica i många år, läst bloggen sedan den startade och sedan övergått mycket till instagram.

      Jag förstår kritiken mot just na-kd och de företaget, men jag tror ärligt att de lärt sig en läxa. Dessutom är vi så många som håller ögonen på dem.

      Jag har kläder kvar ifrån din första kollektion med BikBok Angelica.
      Jag har gått och väntat på att du ska släppa en ny kollektion. ÄNTLIGEN

      HEJA DIG, du är fantastisk och jag kommer bli pank 😂😂

    • Jag dock tycker det är extremt viktigt att tänka på: vem är det som ska och har rätt att förlåta NA-KD i den här situationen? Är det du, en vit bloggare, eller är det de som faktiskt varit inblandade i rasistiska situationer hos de? Det du måste förstå är att företaget från början visste att hur de behandlade vissa människor där var fel. Finns inte en kotte som tror det är så man arbetar medmänskligt och solidariskt. Jag köper inte alls att det är nu efter alla uttalanden av fd medarbetare som de plötsligt inser att vad de gjort är fel och att de inte såg det innan. Hur mycket skulle de inte förlora om de inte rebranded themselves publikt och ”tog ansvar” för sina handlingar? Självklart är det exakt det de gör för att de inte ska gå minus. Detta är ett stort företag. De tänker i pengar, intäkter och vinstkapital. Det är det enda språket de vet. Som jag ser det är deras rebranding endast performative. Ett företag skulle göra och säga vad som helst för att undvika att gå back.

      Som någon annan här skrev: they’re not sorry they did it, they’re sorry they got caught.

    • Kunde inte sagt det bättre själv!!!!!

    • Håller med ovan, kollektionen ser magisk ut. Har också följt SÅ länge och du är öppen, ärlig och sann.
      Man måste ha möjlighet att förändra sitt bolag och också förlåta.
      Stötta ALLA kvinnor i din närhet istället för att ge skit, det räcker nu.

    • Ser SÅ fint ut!!

    Comments are closed.